Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości

Opis:

Dyrektor Wydziału - Renata Jurczyszyn - p.8 - tel. 845300957

 

 

Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości


1. pracą wydziału kieruje dyrektor – geodeta powiatowy, przy pomocy zastępcy,
2. zastępca dyrektora wydziału może pełnić funkcję przewodniczącego narady koordynacyjnej oraz kierownika powiatowego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej,
3. w skład wydziału wchodzą:
1) wieloosobowe stanowisko pracy ds. katastru i nieruchomości,
2) wieloosobowe stanowisko pracy ds. obsługi powiatowego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej,
3) wieloosobowe stanowisko ds. narad koordynacyjnych usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
4) wieloosobowe stanowisko pracy ds. gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
5) wieloosobowe stanowisko pracy ds. scalania i wymiany gruntów,
6) stanowisko pracy ds. kancelaryjno- organizacyjnych. 

  Do zakresu działania Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości należy, w szczególności:

1. prowadzenie ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w tym:
1) wydawanie decyzji o aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków,
2) aktualizacja danych objętych ewidencją gruntów i budynków na podstawie wymaganych dokumentów,
3) udostępnianie informacji zawartych w operacie ewidencyjnym w formie opisanej zgodnie z zapisami ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne,
4) sporządzanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
5) naliczanie opłat z tytułu udostępnionych materiałów/wydanych wypisów i wyrysów oraz wydawanie licencji na udostępnione materiały,
6) planowanie i zlecanie, prowadzenie i koordynacja postępowań w zakresie modernizacji ewidencji gruntów i budynków,
2. prowadzenie spraw związanych z gleboznawczą klasyfikacją gruntów,
3. prowadzenie, tworzenie i udostępnianie baz danych rejestru cen i wartości nieruchomości,
4. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w tym:
1) udzielanie informacji o posiadanym zasobie,
2) ewidencjonowanie i obsługa zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych,
3) udostępnianie na wniosek materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
4) weryfikacja, ewidencjonowanie i gromadzenie zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących wyniki prac geodezyjnych lub prac kartograficznych,
5) zatwierdzanie projektów szczegółowych osnów geodezyjnych,
6) prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
7) bieżąca analiza przychodów i wydatków związanych z gospodarką zasobem geodezyjnym i kartograficznym oraz współpraca w tym zakresie z Wydziałem Finansowym,
8) planowanie, koordynacja i zlecanie opracowań w zakresie modernizacji ewidencji gruntów i budynków, mapy zasadniczej, geodezyjnych osnów szczegółowych, tworzenie baz danych i informatyzacji zasobu, opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia na prace geodezyjne i kartograficzne w tym zakresie, finansowane z dotacji budżetu powiatu,
9) prowadzenie narad koordynacyjnych usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, w tym: przygotowywanie dokumentów na posiedzenia narad, ewidencjonowanie projektów, zwoływanie i koordynacja posiedzeń narad koordynacyjnych, aktualizacja bazy geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu w zakresie uzgodnionych projektów sieci uzbrojenia terenu, naliczanie opłat za dokonane uzgodnienia, redagowanie i wydawanie protokołu narady koordynacyjnej,
10) wyłączanie materiałów i zbiorów danych z zasobu,
11) zakładanie, prowadzenie i aktualizacja bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości, zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000, bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, szczegółowych osnów geodezyjnych, mapy zasadniczej i ewidencyjnej,
12) uwierzytelnianie na wniosek dokumentów opracowanych przez wykonawcę prac geodezyjnych lub prac kartograficznych co do zgodności tych dokumentów z danymi zawartymi w bazach danych o których mowa w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne, lub z dokumentacją przekazaną przez tego wykonawcę do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
13) tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych, map zasadniczych i ewidencyjnych,
14) prowadzenie i aktualizacja systemów informacji przestrzennej powiatu,
5. gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa oraz wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej dotyczących nieruchomości, w tym:
1) ewidencjonowanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
2) regulacja stanów prawnych nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa,
3) sporządzanie planów realizacji polityki gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
4) zapewnianie wyceny nieruchomości Skarbu Państwa,
5) zbywanie nieruchomości Skarbu Państwa w trybie przetargowym i bezprzetargowym,
6) nabywanie nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
7) oddawanie nieruchomości Skarbu Państwa w dzierżawę, najem i użyczenie,
8) ustanawianie trwałego zarządu nieruchomości na rzecz państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz stwierdzanie wygaśnięcia trwałego zarządu,
9) wykonywanie uprawnień właścicielskich w stosunku do nieruchomości stanowiących zasób nieruchomości Skarbu Państwa, w tym w stosunku do nieruchomości udostępnionych przez Skarb Państwa na podstawie umów cywilnoprawnych,
10) sporządzanie sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
11) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego,
12) współpraca z wojewodami w sprawach związanych z mieniem pozostawionym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. mienie zabużańskie),
13) prowadzenie spraw związanych z regulacją stosunków własnościowych między Państwem a podmiotami wyznaniowymi,
14) współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
15) wykonywanie prawa pierwokupu wynikającego z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne,
16) zagospodarowanie mienia nabytego przez Skarb Państwa w drodze stwierdzenia nabycia spadku, stwierdzenia zasiedzenia własności nieruchomości, darowizn, oraz mienia nabytego w wyniku innych czynności prawnych,
17) wyrażanie zgody na udostępnianie nieruchomości Skarbu Państwa w celu realizacji inwestycji,
18) naliczanie opłat z tytułu użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, dzierżawy i najmu nieruchomości Skarbu Państwa i ich aktualizacja,
19) wydawanie zaświadczeń o spłacie zadłużenia z tytułu nabycia nieruchomości od Skarbu Państwa i wyrażanie zgody na wykreślenie z ksiąg wieczystych obciążeń nieruchomości,
20) prowadzenie postępowań w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości i wydawanie decyzji w tym zakresie,
21) potwierdzanie przekształcenia z mocy prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe nieruchomości w prawo własności tych gruntów, w tym:
a) wydawanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie,
b) naliczanie opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania, wieczystego w prawo własności, w tym wydawanie decyzji w tym zakresie,
c) dokonywanie waloryzacji opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności,
22) wykonywanie zadań w sprawach wywłaszczeń nieruchomości, w tym:
a) prowadzenie rokowań o dobrowolne zbycie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa,
b) wszczynanie i prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych,
c) orzekanie o wywłaszczeniu nieruchomości i odszkodowaniu,
23) prowadzenie postępowań w sprawie ograniczenia praw rzeczowych do nieruchomości, w tym orzekanie o ograniczeniu praw rzeczowych do nieruchomości i odszkodowaniu,
24) prowadzenie postępowań i orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości na rzecz byłych właścicieli lub ich spadkobierców,
25) prowadzenie postępowań w sprawach ustalenia i wypłaty odszkodowań za grunty przejęte pod drogi publiczne,
26) sporządzanie wykazów nieruchomości zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2017 roku o Krajowym Zasobie Nieruchomości, ich aktualizacja oraz przekazywanie właściwym organom,
6. prowadzenie zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, w tym:
27
1) orzekanie o zwrocie działek dożywotniego użytkowania oraz działek pod budynkami w przeszłości przejętych za świadczenia emerytalno – rentowe,
2) przekazywanie protokołem zdawczo – odbiorczym nieruchomości rolnych Skarbu Państwa na rzecz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa,
7. realizacja zadań wynikających z ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych i leśnych, w tym:
1) ustalenie nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową lub leśną bądź mienie gromadzkie,
2) zatwierdzanie wykazów osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej lub leśnej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
3) zatwierdzenie statutu spółki powołanej do gospodarowania gruntami stanowiącymi wspólnotę gruntową lub leśną,
8. prowadzenie postępowania scaleniowego i wymiennego gruntów rolnych i leśnych w tym:
1) opracowywanie planów i programów scaleń i wymian gruntów oraz ocena wniosków o przeprowadzanie scalenia,
2) wnioskowanie do instytucji finansujących o zabezpieczenie środków na realizację programu prac scaleniowych i wymiennych,
3) wszczynanie i prowadzenie postępowań scaleniowych i wymiennych,
4) zlecanie jednostkom wykonawstwa geodezyjnego opracowań projektów scaleniowych i wymiennych oraz nadzór nad ich realizacją,
5) koordynacja realizacji zagospodarowania poscaleniowego,
6) odbiór dokumentacji scaleniowej i zagospodarowania poscaleniowego.
9. realizacja zadań wynikających z ustawy przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym z dnia 20 sierpnia 1997 roku (Dz. U. 121 poz. 770 z późn. zm.) w zakresie:
1) wydawanie decyzji w sprawie nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa własności nieruchomości albo użytkowania wieczystego przysługującego podmiotom, które nie złożyły wniosku o wpis do KRS przed 31.12.2015 roku oraz podmiotom wykreślonym przez sąd z KRS,
2) przygotowywanie pozwów, wniosków i innych pism procesowych oraz reprezentowanie Starosty w postępowaniach sądowych w szczególności: o wydanie nieruchomości, zapłatę wynagrodzenia z tytułu bezumownego korzystania z rzeczy, w postępowaniach egzekucyjnych i innych sprawach dotyczących gospodarowania nabytym mieniem,
3) wydawanie zaświadczeń o wygaśnięciu lub nieistnieniu praw obciążających użytkowanie wieczyste oraz nieistnieniu lub wygaśnięciu roszczeń w stosunku do nabytego mienia,
4) przejmowanie mienia będącego z mocy prawa własnością Skarbu Państwa według stanu na dzień 31.12.2015 roku albo na dzień wykreślenia podmiotu z rejestru.
 

 

  Wydział zajmuje się sprawami geodezji i kartografii, gospodarki nieruchomościami, wywłaszczeniami, prowadzeniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego, ewidencji gruntów i budynków oraz scaleń i wymiany gruntów, koordynacją (uzgadnianie) usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
 
e-mail: geodezja@powiatzamojski.pl

 

System informacji przestrzennej powiatu zamojskiego dostępny pod adresem internetowym -

https://mapy.gis-expert.pl/powiatzamojski

Geoportal Powiatu Zamojskiego -

https://powiatzamojski.geoportal2.pl/