Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich

Opis:

Dyrektor - Pan Mateusz Ziemian - p.302 - tel. 845300961

Pok. 301 i 302,

Tel. 84 53 00 960, 84 53 00 961

E-mail: zarzadzanie.kryzysowe@powiatzamojski.pl

 

 I.                 Zadania: 

1) w zakresie zarządzania kryzysowego:

a) powołanie i organizacja powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego,

b) opracowanie powiatowego planu zarządzania kryzysowego,

c) opracowanie powiatowego planu operacyjnego ochrony przed powodzią,

d) utworzenie, wyposażenie i utrzymanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego,

e) opracowanie i bieżąca aktualizacja planu osiągania wyższych stanów gotowości urzędu do reagowania na sytuacje kryzysowe.

 

2) w zakresie  Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego:

a) zapewnienia całodobowego obiegu informacji w sytuacjach kryzysowych,

b) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,

c) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,

d) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,

e) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,

f) dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum,

g) realizacji zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.

 

3) w zakresie  obrony cywilnej:

a) ustalanie zadań, kontrolowanie ich realizacji oraz koordynowanie i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji zadań,

b) dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,

c) opracowanie oraz opiniowanie planów obrony cywilnej i planów działania,

d) organizowanie i koordynowanie szkoleń ludności w zakresie obrony cywilnej oraz ćwiczeń obrony cywilnej,

e) przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania, systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, łączności dla potrzeb obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz systemu syren alarmowych,

f) tworzenie i przygotowanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,

g) przygotowanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze oraz zapewnienie jej transportu, warunków bytowych z pomocą przedmedyczną, medyczną i społeczną.

 

4) Pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych:

a) zapewnianie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,

b) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne. Zadania, o których mowa w niniejszym ustępie, pełnomocnik ochrony realizuje przy współpracy z administratorem systemu teleinformatycznego,

c) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,

d) opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych i nadzorowanie jego realizacji,

e) przeprowadzanie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,

f) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,

g) sprawowanie nadzoru nad pracą komórki zwanej „kancelarią dokumentów niejawnych”, w której są wytwarzane, przetwarzane i przechowywane dokumenty niejawne. Zadania, o których mowa w niniejszym ustępie, pełnomocnik ochrony realizuje przy współpracy z pracownikiem kancelarii,

h) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,

i) realizacja innych zadań wynikających z przepisów dotyczących obrony cywilnej,

 

5) w zakresie spraw obronnych:

a) planowanie zadań obronnych,

b) organizacja szkoleń i ćwiczeń obronnych,

c) realizacja zadań związanych z funkcjonowaniem stałego dyżuru i głównego stanowiska kierowania,

d) przygotowanie i organizowanie akcji kurierskiej mobilizacyjnego rozwinięcia sił zbrojnych,

e) realizacja zadań wynikająca z funkcji państwa – gospodarza HNS,

f) planowanie zabezpieczenia medycznego na potrzeby obronne,

g) nakładanie świadczeń na rzecz obronności,

 

6) w zakresie spraw wojskowych:

a) opracowanie planu przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej na terenie powiatu,

b) ustalenie propozycji składu osobowego powiatowej komisji lekarskiej,

c) przygotowanie lokalu dla powiatowej komisji lekarskiej,

d) przechowywanie dokumentacji po zakończeniu kwalifikacji wojskowej,

 

7) w zakresie informacji niejawnych:

a) prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych,

b) koordynacja przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz przepisów o ochronie systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzane są informacje niejawne,

 

8) inne sprawy:

a) prowadzenie ewidencji stowarzyszeń zwykłych  oraz nadzorowanie działalności stowarzyszeń zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach,

b) nadzór nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej, w tym uczniowskich klubów sportowych,

c) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz stowarzyszeń kultury fizycznej, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,

d) realizacja zadań w zakresie wynikającym z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz przepisów wykonawczych,

e) współdziałanie z komendantem miejskim policji w zakresie ładu i porządku na terenie powiatu,

f) współdziałanie z miejskim komendantem straży pożarnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej,

g) prowadzenie spraw z zakresie ochrony przeciwpożarowej w Starostwie Powiatowym,

h) obsługa techniczno-kancelaryjna komisji bezpieczeństwa i porządku oraz powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego.

 

 II.       Załatwianie spraw

 1. ZGŁOSZENIE STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO

Podstawa prawna : art. 40 – 43 ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach  (Dz. U. z 2019 r., poz. 713 ) . 

  1. Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd składają na piśmie organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, zwanej dalej „ewidencją”, dołączając:

1)  regulamin działalności;

2)  listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;

3)  imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;

4)  imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;

5)  adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.

 

OPŁATY :

Nie podlega

TERMIN ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI :
1. Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji.

2. Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia:

1)  wpływu wniosku o wpis

2)  uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalającego wniosek

2. NADZÓR NAD STOWARZYSZENIAMI

Organ nadzorujący ma prawo : 

  1. żądać dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia , w wyznaczonym terminie , odpisów uchwał walnego zgromadzenia członków , 
  2. żądać od władz stowarzyszenia niezbędnych wyjaśnień . 
  3. W razie niezastosowania się stowarzyszenia do w/ w wymagań lub w przypadku stwierdzenia, że działalność stowarzyszenia jest niezgodna z prawem lub narusza postanowienia statutu organ nadzorujący może wystąpić o ich usunięcie w określonym terminie , udzielić ostrzeżenia władzom stowarzyszenia . 

Sąd na wniosek organu nadzorującego może :
1. udzielić upomnienia władzom stowarzyszenia ,
2. uchylić niezgodną z prawem lub statutem uchwałę stowarzyszenia ,
3. rozwiązać stowarzyszenie , jeżeli jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszenie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem .

TRYB ODWOŁAWCZY :
Nie przysługuje .

 

3. ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE, SPRAWY OBRONNE I WOJSKOWE, OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH.

         Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1459 z póź.i zm.).

Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2017 r., poz. 1897 z póź. zm.),

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2018 r., poz. 1401 z póź, zm.)

 

REALIZACJA ZADAŃ :
- opracowywanie dokumentów planistycznych w zakresie planu OC powiatu, planu  operacyjnego funkcjonowania powiatu, planów z zakresu zarządzania kryzysowego,

- opiniowanie do uzgodnienia gminnych planów OC
- opracowywanie dokumentacji i organizowanie treningów i ćwiczeń OC
- nadzorowanie nad eksploatacją i konserwacją sprzętu OC
- udzielanie pomocy i instruktażu pracownikom ds. obronnych i OC w gminach
- obsługa Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego
- obsługa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
- współpraca z Komendą Miejską Policji i Komendą Miejską PSP
- prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych w Starostwie Powiatowym
- organizacja i kontrola ochrony informacji niejawnych w Starostwie Powiatowym
- prowadzenie szkoleń z zakresu ochrony informacji niejawnych
- prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem
   kwalifikacji wojskowej

 4. ZEZWOLENIE NA SPROWADZANIE ZWŁOK I SZCZĄTKÓW Z OBCEGO PAŃSTW

Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych
( Dz. U. z 2018 r., poz.2337z późn. zm. )
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich
- Kodeks postępowania administracyjnego

 FORMA ZAŁATWIANIA
Decyzja administracyjna w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym
w Zamościu.  

WYMAGANE DOKUMENTY
1. Wniosek osoby uprawnionej do pochowania zwłok lub szczątków ludzkich. https://spzamosc.bip.lubelskie.pl/index.php?id=418&akcja=szczegoly&p2=1003403   

2. Akt zgonu lub inny dokument urzędowy stwierdzający zgon. 

 OPŁATA SKARBOWA
Zwolnienie z opłaty skarbowej na podst. części III pkt. 44 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r.  poz.1044 z późn. zm.)


ZŁOŻENIE I ODBIÓR DOKUMENTÓW
Przesłanie pocztą lub złożenie i odbiór w Wydziale Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich przez wnioskodawcę lub osobę przez nią upoważnioną

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Niezwłocznie z uwagi na charakter sprawy .

TRYB ODWOŁAWCZY
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu wydającego decyzję w ciągu 14 dni od daty doręczenia.